des

Utregning av eiendomsskatt og arkiveringsplikt

Utregning av eiendomsskatt og arkiveringsplikt

De aller fleste hytteeiere og huseiere har stiftet nært bekjentskap med eiendomsskatten. Norges Hytteforbund får mange henvendelser om klagerett og klagerett har du. Imidlertid har vi til nå ikke fått tilgang til hvordan man har kommet fram til beregningsgrunnlaget.

I tilsvaret fra Arkivverket har forbundet nå svart på hvitt fått klar beskjed om at kommuner har arkiveringsplikt på takstberegningene. For å ha reell klagerett er det beregningene vi som eiere skal kunne sjekke ut. Det er her hytteeiere skal kunne se hvilke vurderinger som er gjort ifm. fastsettelse av sjablonger som sonefaktor, indre/ytre faktor osv. for å kunne fremme en berettiget og saklig klage. Samtidig stiller NHF spørsmål om hvordan kommuner kan saksbehandle klager på en tilfredsstillende måte iht. forvaltningsloven når i når beregningene ikke lenger eksisterer. Kommuner kan dermed heller ikke gi klagere medhold, så fremt ikke klagen omhandler feil i forhold til matrikkelen.

Fyll inn tekst her...