okt

Uenighet om eiendomsskatten, hytteeiere..

Uenighet om eiendomsskatten
-hytteeiere i Ringebu tar eiendomsskatten til retten

Vi begynner med slutten; 120 hytteeiere i Ringebu kommune har gått til gruppesøksmål mot Ringebu kommune og krever at utskrivelse av eiendomsskatt for 2018 kjennes ugyldig fordi den strider mot likhetsprinsippet.
27 - 28 oktober var saken oppe til doms i Sør-Gudbrandsdal tingrett.
Og det er snakk om mange penger for Ringebu kommune. Hele 27 millioner tok de inn i eiendomsskatt for 2018, hvorav hele 70 % kommer fra hytte og fritidsboliger. Da er det ikke rart at kommunen ikke uten videre innrømmer feil bruk av regelverket.

Og hytteeierne hadde forberedt seg godt og fremla tallmateriale fra hele 1.256 eiendomsomsetninger fra perioden 2009 til 2018. Hytteeierne har siden 2015 stilt spørsmål hvor det har vært disens om taksering og utskriving av eiendomsskatten til eiere av hytte og fritidsboliger. Allikevel er saken mer komplisert enn som så. Her har man uttalelser og tolkninger av lovverket både av Sivilombudsmannen og Finansdepartementet. Blant annet skal retten vurdere lovligheten av sonefaktor og sjablongberegning.

Stridens eple er at hytteeiere mener at loven ikke gis tilgang til å taksere bygningene høyere i forhold til omsetningsverdi enn hva som er gjeldende for fastboende, og som dermed er i konflikt med likehetsprinsippet. Det er Ringebu kommune ikke enig i og har hjelp av advokater fra KS til å føre saken for seg. Hytteeierne på sin side har hjelp fra Advokatene Økland & Co.

Norges Hytteforbund følger spent med i saken og ser frem til at dommen blir offentliggjort mot slutten av november 2020 og dommen kan få ringvirkninger og får hyttefolket medhold kan det føre til endringer i beregningen hos svært mange kommuner.