jan

Skal du selge hytta? Nå må du dokumentere mer

Selgers ansvar

Første januar 2022 trer den nye loven om salg av eiendom, herunder hus, leilighet og hytter i kraft. Den heter Avhendingsloven. Kort fortalt må du nå dokumentere mer av hva som er gjort av utbedringer på hytta. Jo mer du kan fremskaffe dokumentasjon på jo bedre vil takstmann kunne utføre sitt arbeid grundig. Og grundig må den nye takseringen være. Da vil du høyst sannsynlig slippe en eventuell regress fra kjøper.

Kjøpers ansvar

I første omgang kan det kanskje høres ut som om dette bare er fordel for kjøper, men riktig så enkelt er det ikke. Som kjøper er du nå forpliktet til å lese de ulike salgs dokumentene meget grundig. Vi vet at det tidligere mange kjøpere ikke har satt seg tilstrekkelig godt nok inn i dokumentene for objektet man ønsker seg og har litt populistisk sier vi at man bruker lenger tid på å kjøpe seg et par joggesko enn på en hytte. Det er svært viktig at du merker deg alt som står i takstpapirene for overser du noe som kan være av teknisk betydning i f eks vedlikehold er løpet kjørt. Selger kan ikke uten videre påberope seg avslag i prisen om feilen har vært kjent.

På eldre hytter kan det være vrient å fremskaffe nødvendig dokumentasjon, men eldre hytter har ofte ikke tilknyttet offentlig infrastruktur og det vil utelukke mange feil & mangler.

Loven er i skrivende stund, kun 7 dager så det gjenstår å se hvordan dette slår ut. Norges Hytteforbund vil komme tilbake til mer informasjon om loven.