nov

Regjeringen svikter hytteeierne- gang på gang!

PRESSEMELDING TIL NTB

Norges Hytteforbund har ved flere anledninger påpekt hvor dårlig ordningen med tilbakebetaling av strømstøtten treffer. I sommer ga NVE - Norges vassdrags- og energidirektorat en åpning for å gi strømstøtte for de som har hytta som bolig. Det falt regjeringen tungt for brystet og de satte raskt en effektiv stopper for det, sier Trond G. Hagen, leder i NHF.

Samtidig sier Olje- og energiminister Terje Aasland (på NRK i beste sendetid) at alle husholdninger skal få en strømstøtte. Det er faktisk slettes ikke sant og forteller oss at hele konseptet halter.

Ikke nok å bo på hytta

Norges Hytteforbund får stadig henvendelser fra fortvilte hytteeiere som har meldt flytting og har bodd på hytta i en årrekke, enkelte i så lenge som 15 år. De har alle år betalt sine skatter, gebyrer og avgifter til hyttekommunen og ellers vært i god tro. Mange har hytta som eneste bolig, og barn som går på skolen. Andre er pensjonister. Felles for dem alle er at de mottar de samme kommunale tjenestene som andre innbyggere.

Kommunene på sin side har ikke opplyst om at man må søke bruksendring. Det er nemlig det loven krever for å kunne bo på hytta. Kommunen får inn skattepenger, men har unnlatt å informere om at hytteeieren bor på hytta ulovlig. Det har de nemlig plikt til å gjøre, i flg.
Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) - Lovdata

Bor på hytta- men får ikke lenger strømstøtte

Helt fram til i høst kunne alle med bostedsadresse (det gjelder over 10.000) på hytta få strømstøtte. Nå har staten gitt kontrabeskjed til strømselskapene om at hytta må være registrert i matrikkel som bolig. Om det er primærbolig eller sekundærbolig er uvesentlig, men fritidsbolig? Nix!

Dette var nok et eksempel på hvordan ordningen som regjeringen har satt opp treffer så utrolig skeivt. Å søke bruksendring koster i enkelte kommuner opp mot kr 30.000 i saksbehandlingsgebyr, samtidig som søknaden kan bli avslått. Andre kommuner som f. eks Nore og Uvdal kommune ønsker å gi amnesti fra hele ordningen. Det har statsforvalteren imidlertid satt en stopper for, -så langt.