apr

Oppsummert fra årets hyttemesse

Nok en hyttemesse er gått over i historien. Hyttemessen på Hellerudsletta ble for vår del en nyttig og ikke minst hyggelig opplevelse. Det er givende for oss å snakke med eksisterende medlemmer og selvsagt potensielle nye medlemmer. Praten går lett når man har felles interesser. Hyggelig er det også at vi fikk mange nye medlemmer.

Sammen med våre samarbeidspartnere fra Cordwood cover og Advokatfirmaet Økland var vi godt plassert på stand nr 205 og mange tok turen innom oss. En viktig del av Norges Hytteforbund sitt arbeidsområde er å bistå medlemmer med ulike juridiske problemstillinger. Og de er det faktisk mange av. Og flere ser det ut til å bli.

I tillegg til å ha fast tilholdssted på vår stand hadde Senioradvokat Marte Risøy og advokat Caroline Sofie Tenold, senioradvokat Emilie A.S. Langeland og advokatfullmektig Ella Stormo fra Advokatfirmaet Økland & Co DA tre foredrag innenfor tema generasjonsskifte. Dette emnet vil før eller senere være gjeldende for svært mange av oss og vi gjengir her noen nøkkelpunkter fra foredraget.

Er eierforholdet på stell i dag?

Vår erfaring: generasjonsskiftene «henger igjen»

• Typisk: avdød farfar står enda som eier av hytta, oppgjøret etter ham er ikke gjennomført, etterlatte har brukt hytta i «alle år» etterpå uten at noen har tatt stilling til hvem som egentlig (formelt) skal overta.

Første bud:

• Gjør opp senest når eier dør
  • Men det er lurt å avklare mest mulig i live

Hvor skal man starte?

• Få oversikt over status quo

Skal man eie sammen eller alene?

Foreldre vil overføre hytta til neste generasjon

• Snakk sammen
  • Skal ett barn overta hytta alene, eller skal søsken eie sammen?
  • Vi anbefaler i utgangspunktet alltid eneeie

Eneeie vs. sameie:

• Mulighet for konflikter
  • Overlater delingsproblemet til neste generasjon
  • Fungerer ofte i én generasjon
  • Ikke like godt i neste (kusiner og fettere)

Det finnes mellomløsninger

• Bruksrett for søsken som ikke blir eiere

Målet skal være rettferdighet, fred og forsoning. Får å få det til er det mange hensyn og ta. Vår anbefaling er starte tidlig mens eier er i

live.

Ønsker du å benytte deg av vår medlemsfordel med en time gratisk bistand?