apr

Norsk Førstehjelp

Fakta:

Av: Terje M. Halvorsen

Ca. 3.000 nordmenn får årlig hjertestans utenfor sykehus, av disse dør ca. 2.500. Til sammenlikning døde 44 personer i brann i 2020, 88 personer ved drukning og ca. 100 personer i trafikken. Hjerneslag rammer 11.000 personer og hjerteinfarkt 15.000 personer hvert år.

For hvert minutt som går uten at det startes hjerte- og lungeredning, reduseres sannsynligheten for å overleve en hjertestans med 10 %. 70 % av hjertestansene skjer i hjemsituasjonen/fritid. Effektiv behandling forutsetter tidlig diagnostikk og behandling. Ubehandlet eller forsinket behandling av hjerteinfarkt innebærer fare for hjertestans.
Hvis du starter med hjerte- og lungeredning før ambulansen kommer og gir et strømstøt med en hjertestarter i løpet av de første 3-5 minuttene, øker overlevelsen opp til 75 %.

Vi har spurt legespesialist Terje M. Halvorsen i Norsk Førstehjelp AS om hva som skal gjøres ved en akutt alvorlig hendelse. Her er hans anbefalinger:

Hva gjør du (huskeliste)?

1. Tidlig forstått faresignal og alarm for å hindre hjertestans.
2. Tidlig hjerte- og lungeredning for å vinne tid.
3. Tidlig bruk av hjertestarter for å starte hjertet.
4. Medisinsk etterbehandling for å bevare god livskvalitet.

Hva gjør du (mer informasjon)?

1. Tidlig forstått faresignal.
a. Et typisk symptom for hjerteinfarkt er akutte smerter i brystet, som kan stråle til venstre arm og/eller opp i halsen. Men også smerter i brystet som stråler til ryggen/mellom skulderbladene eller ned i magen kan være relatert til et hjerteinfarkt. Blodpropp i lungene eller utposning av hovedpulsåren vil også gi akutte smerter i brystet. Et typisk symptom for hjerneslag er akutt hodepine, ofte kraftig og klemmende. Kvalme (ev med oppkast) og svimmelhet kan høre med, men det er ingen betingelse. Lammelse i ansiktet (skjev i ansiktet, klarer ikke å smile), uklar tale, akutt redusert syn eller hørsel er tegn til hjerneslag. Lammelse i arm eller ben er også tegn til hjerneslag, dvs. at du ikke klarer å løfte arm eller ben.
Ved alle ovennevnte symptomer, ring 113.

2. Tidlig hjerte- og lungeredning.
a. Når en person faller om, eller du finner en person som har falt om, så sjekk bevisstheten. Dette gjør du ved å rope til vedkommende, slå med håndflaten i ansiktet, riste i personen eller klype i brystet.
Hvis vedkommende ikke reagerer på dette, så rop etter hjelp og ring 113.

b. Undersøk om personen puster ved å legge øret ditt ned mot munnen til personen, hør om vedkommende puster. Kjenn også etter pust mot kinnet ditt, og se etter om brystkassen til personen hever og senker seg.

c. Hvis personen ikke puster, så sjekk om det er frie luftveier. Dvs. om det er et fremmedlegeme i svelget som hindrer at personen puster, eller om det er tungebasis som blokkerer luftveiene (bøy i så fall hodet bakover).

d. Hvis personen ikke puster, så start med hjertekompresjoner. Plasser hendene midt mellom armhulene, trykk ned 5-6 cm hos voksne, frekvensen skal være 100 kompresjoner per minutt. Innblåsinger gjøres med munn-til-munn metoden, med hodet bøyd bakover (for å sikre frie luftveier), tommel og pekefinger klemmer igjen nesen til personen. Hjertekompresjoner og innblåsinger gjøres i forholdet 30:2.

3. Tidlig bruk av hjertestarter.
a. Hvis du har hjertestarter tilgjengelig, så koble på denne raskest mulig. Denne vil automatisk analysere om det er en sjokkbar rytme, lade opp og gi hjertet et strømstøt når det er grunnlag for det. Dagens anbefalte halvautomatiske hjertestartere veileder deg i hjerte- og lungeredning og bruk av hjertestarteren.

4. Medisinsk etterbehandling er den behandlingen som gjøres etter at ambulansen har kommet og videre behandling på sykehus.
Halvorsen anbefaler alle å delta på førstehjelpskurs for å lære førstehjelp ved ulykker, hjerte- og lungeredning og bruk av hjertestarter. Hyttesameier bør gå sammen og investere i en hjertestarter. Alle hytter bør ha oppdatert førstehjelpsutstyr på fritidseiendommen. Regelmessig førstehjelpskurs, tilgjengelig hjertestarter og riktig førstehjelpsutstyr bidrar til å redde liv.

Norsk Førstehjelp ønsker å gi 10 % rabatt til medlemmer av Norges Hytteforbund ved kjøp av hjertestarter og førstehjelpskurs samlet.

Rabattkode: hytteforbundet

For mer informasjon, se www.butikk.norskforstehjelp.no

og www.norskforstehjelp.no