For å få til en endring på de høye strømprisene ser vi ingen annen mulighet enn å gå til sivilt erstatningssøksmål mot staten, sier leder i NHF Trond G. Hagen.
aug

Norges Hytteforbund fikk rett- igjen!

Nettleiemodellen justeres ned

Det har vært mye bråk med den nye nettleiemodellen som ble innført fra 1 juli. Den har bidratt til å tappe både næringsliv og privatmarkedet for store summer, så slik sett kan man si den har fungert- for stat og kommuner.

Og for de av dere som følger med på hva vi skriver sendte vi 7 juli ut brev til NVE og egen pressemelding via NTB med tittel: «Den nye nettleiemodellen må skrotes». I dag sendte Statnett ut en pressemelding om akkurat det, eller de sier litt mer forsiktig; «Statnett reduserer tariffen»

På den ene siden sier man at salg av strøm via utenlandskabler har lagt beslag på 4 % av Norges strømproduksjon. Allikevel er altså de såkalte »flaskehalsinntekter» (et konstruert ord for å omskrive sannheten) på hel 11,3 milliarder. Vi snakker om hittil i år. Det betyr at Statnett fortsatt vil ha en samlet inntekt fra salg til Europa på 17 milliarder, men et skritt i riktig retning blir dette og det er vi glade for.

NHF er prinsipielt ikke imot å bidra med energi til resten av Europa, men som man sier fra cockpit; «Ta på din egen maske før du hjelper andre.»

Vi skal alle bidra til å elektrifisere Norge, men tempoet må ned, slik at man får laget løsninger som er til å leve med for eiere av alle typer boliger.