mar
2020

Norges Hytteforbund ber lokale og sentrale myndigheter om å være konsekvente og følge loven

Lokal hyttenekt kan gi forsikringsselskapene regressgrunner.

Vi opplever at enkelte kommuner har opprettet egne «lokale forbud» mot hyttefolk, som drar på dagsbesøk til egen hytte. Dette til tross for at Regjeringens midlertidige forordning åpner for slike besøk. Besøk kan være nødvendig, ikke minst i skadeforebyggende hensikt. Forsikringsselskapene har vilkår som gir hytteeierne ansvaret for å begrense skadepotensialet på egen eiendom.

Vi mener det mangler lovhjemmel for slike for lokale forbud i kommunal regi.

Norges Hytteforbund ber sentrale myndigheter stoppe kommunenes ulovlige selvtekt. En selvtekt de utøver i med påstått hjemmel i smittevernlovgivningen. Faktum er at kommunene tiltar seg rettigheter de ikke har, og nekter dagsbesøk fra hytteeiere som kun kommer for å forhindre skader på egen eiendom. Slike besøk gir myndighetenes forordning gir full adgang til.

Det er positivt at departementene nå har kommet med en veileder for smittevernregler for kommunene. Den ble ikke gitt juridisk binding. Det er synd. Vi hadde trengt større forutsigbarhet.

Det er likevel ønskelig at Regjeringen nå også gir en veiledning til hyttekommunene, slik at også disse får et bedre tilpasset verktøy for sine beslutninger. Det såkalte hytteforbudet trenger nyansering.

Hytteforbud, men du er hjertelig velkommen til campingplassen!

Norges Hytteforbund har registrert at de fleste kommuner på Sørlandet ikke har noen restriksjoner for besøk av bobil - eller campingturister fra andre kommuner. Hoteller og Resorts er også åpne. De er åpne for gjester utenfra og tilgjengelig for utleie i hele påsken og dagene fremover. Dette skjer gjerne i kommuner som tidligere klart har kommunisert at hyttegjester utenfra bør forlate kommunen. Du blir altså bedt om å forlate din egen skattlagte eiendom, men er hjertelig velkommen til å overnatte lokalt om du bare betaler for oppholdet.

Smittevernloven er til for å hindre smitte. Dette må gjelde uavhengig av om du eier en hytte, campingvogn eller en bobil. Å nekte en hytteeier å komme til en kommune, men samtidig tillate en bobileier og hotellgjest å komme til den samme kommunen er usaklig forskjellsbehandling og myndighetsmisbruk.

Oppsummert:

1. Kommuner har vedtatt karantenetiltak og stenging av kommunegrenser for å holde utenforstående ute. Når det skilles mellom hva du eier, bobil, campingvogn eller hytte, er tiltaket ulovlig og mangler hjemmel i lov, slik Norges Hytteforbund ser saken. Kommunene kan heller ikke gå på tvers av unntakene i hytteforbudet som regjeringen har innført. Regjeringen må følge opp sine egne vedtak og sørge for at kommunene ikke driver med usaklig forskjellsbehandling og myndighetsmisbruk.
  2. Hytteforbudet synes å være initiert av de store hyttekommunene p.g.a. manglende helseberedskap og ikke økt smittefare. Samtidig er det mange kommuner som ikke innfører restriksjoner for andre overnattingsformer, som campingvogner, bobiler samt utleie av hytter. Ansamling av disse på campingplasser og bobilparkeringer vil skape fortetning av personer i disse områdene og bidra til å øke smittefaren. Regjeringen og kommunene må forklare hvorfor de mener å ha rett til å forskjellsbehandle folk ut fra hva de eier, bobil eller hytte!
  3. Da kommunene tillater bruk av kommersielle overnattingsplasser er det naturlig å anta at helseberedskapen i disse kommunene ikke er så kritisk som det i forholdet til hytteeiere i kommunen tidligere er gitt inntrykk av.

NORGES HYTTEFORBUND mener dagens ordninger med et generelt forbud mot opphold på egen hytteeiendom bør revurderes ved at tiltakene varieres etter hvilke lokale forhold som finnes i den enkelte kommune. Lovgivning av adgang til hytteeiendom for skadebegrensning må respekteres.