des

Lys er koselig, men hva med nattehimmelen?

Lys på godt og vondt
I Norges Hytteforbund (NHF) er vi opptatt av tema lysforurensning og vi får stadig henvendelser vedrørende dette tema. Uten unntak er det medlemmer som ønsker at vi skal ha dette på «dagsorden» og ta nattehimmelen tilbake. Det er etter hvert en kjent sak at det i Norge legges ut stadig nye arealer for bygging av fritidsboliger, og de aller fleste med områder legges ut med all tilgjengelig infrastruktur.

Vi har en tanke om dette og mener at det nok har vært for liten kompetanse om dette emnet i de ulike kommuner. Det er jo her man må begynne. Muligens kan kommuneplaners arealdel være et greit sted å begynne. Kanskje burde den sette premissene for hvordan belysningen skal foregå både i offentlig infrastruktur og i den enkelte byggetillatelse. Rett nok dekker enkelte kommuner seg bak en eller annen bestemmelse langt nede i planprogrammet, men særlig synlig er kommunene ikke når det gjelder dette arbeidet. Det holder ikke.

Lys forurensning defineres altså med overskuddsbelysning
Utfordringen mange steder er at lyssetting ikke er godt nok planlagt. Det har rett og slett vært for lite fokus på tema. Det finnes ingen kultur på å begrense lysbruken vår, hverken i by eller på bygda. Denne trenden vil det nok ta mange år å få snudd. Men med relativt enkle grep kan belysning i hytteområder begrenses. Først og fremst bør produsenter av utebelysning designe armaturer som retter lyset ned og i størst mulig grad reduserer lyssetting mot himmelen. Et konkret eksempel her er belysning i alpinbakkene som mange steder er opplyst hele døgnet. Lysløyper kan gjerne også stå belyst hele natten. Isolert sett kanskje ikke så mye å snakke om, men det er sum av all belysning som skaper overskuddsbelysningen.

Lys versus menneskesinnet
Vi skal ikke glemme at lys også har en positiv effekt på vårt sinn. Uttrykket «mørkt og trist» er i måneder som november/desember på manges lepper. I Nord Norge er sola fraværende i måneder i vinterhalvåret. Så ha ikke dårlig samvittighet når du ønsker litt ekstra lys i den mørkeste tiden. Med tanke på pandemien ser vi også at lys har en positiv innvirkning. NHF er opptatt av at temaet er mer sammensatt enn som så.

Oppsummert mener vi det er belegg for å si at det i by og land er behov for å få lys forurensning på dagsorden. Veien å gå er nok først og fremst å gjøre det mulig å få på markedet produkter som reduserer belysning av himmelen. Selv om en regulering nok kan få noen til å føle at dette er en inngripen i folks privatliv, er det nok en vei å gå, men neste gang du reiser fra hytta kan kanskje noe av lyssettingen dempes? Men det er nok i bybildet det er mest å hente.