apr
22
2025

Hytteeiere vil bidra – men holdes utenfor det grønne skiftet

Regjeringen vil gjøre det enklere å installere solceller, etterisolere og sette opp elbillading – uten å søke. Det høres bra ut! Men så kommer overraskelsen: Forslaget gjelder ikke fritidsboliger.

Norges Hytteforbund mener dette er både ulogisk og uheldig. Hytteeiere vil også bidra til det grønne skiftet, og mange har både vilje og mulighet – men blir holdt igjen av gammelt regelverk. Vi har levert et tydelig høringssvar og krever at fritidsboliger likestilles med helårsboliger.

Vi har tro på at vi blir hørt. Og vi jobber videre for at du som hytteeier skal få gjøre smarte, bærekraftige valg – uten å måtte slåss med unødvendig byråkrati.

Under kan du lese vårt høringssvar til Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD)

Til: Kommunal- og distriktsdepartementet

Høringssvar – Forslag til endringer i byggesaksforskriften

Norges Hytteforbund viser til høringen om forslag til endringer i byggesaksforskriften og ønsker med dette å gi våre innspill til de foreslåtte endringene. Generelt sett støtter vi tiltak som forenkler bygningslovgivningen og fremmer bærekraftige løsninger, men vi har også noen betraktninger til de konkrete forslagene.

Etter dialog med Kommunal- og distriktsdepartementet har vi forstått det slik at de foreslåtte unntakene i byggesaksforskriften ikke er ment å omfatte fritidsboliger. Det mener Norges Hytteforbund er uheldig. Vi mener fritidsboliger må omfattes av unntakene, på lik linje med helårsboliger.

Vi ber derfor om at forskriftens ordlyd endres slik at det tydelig fremgår at unntakene også gjelder fritidsboliger. Dette er viktig for å sikre likebehandling og for å legge til rette for energieffektivisering og bærekraftige tiltak i hele bygningsmassen – også i fritidsbebyggelsen.

Begrepet "småhusbebyggelse" benyttes gjennomgående i forslaget, men det er ikke entydig definert hvorvidt dette også inkluderer fritidsboliger og hytter. Ettersom departementet har sendt denne høringen til blant annet aktører og organisasjoner med tilknytning til fritidsbebyggelse, legger vi til grunn at fritidsboliger og hytter omfattes av intensjonen bak endringene. Like fullt mener vi at innholdet i begrepet "småhusbebyggelse" må tydeliggjøres i forskriften, slik at det klart fremgår at også fritidsboliger og hytter er omfattet av de foreslåtte unntakene. Hytteeiere står overfor mange av de samme utfordringene som eiere av småhus når det gjelder tilrettelegging for fornybar energi, energieffektivisering og ladestasjoner, og bør derfor likestilles i regelverket.

Norges Hytteforbund er særlig opptatt av de tre første foreslåtte endringene i forskriften – unntak for solenergianlegg, utvendig energieffektivisering og etablering av ladestasjon. Dette er tiltak som i stor grad berører hytteeiere direkte, og som potensielt kan bidra til et mer bærekraftig og fremtidsrettet hytteliv.

De to siste områdene som omtales i forskriften – utvidelse av unntak for tiltak etter vannressursloven og havne- og farvannsloven – er i mindre grad relevante for den enkelte hytteeier. For Norges Hytteforbund er det i denne sammenheng først og fremst sekundære effekter for natur og friluftsliv som er av interesse. Vi er opptatt av at slike tiltak ikke må gjennomføres uten at miljøhensyn og allmennhetens interesser blir ivaretatt.

1. Unntak for solenergianlegg på eksisterende småhusbebyggelse og hytter

Vi støtter forslaget om å unnta solenergianlegg fra søknadsplikt, da dette vil bidra til økt bruk av fornybar energi og redusere administrative barrierer for eiere av småhus og hytter. Det er imidlertid viktig at det fortsatt stilles krav til estetiske hensyn i områder med spesielle verneverdier, samt at sikkerhetsaspekter ivaretas, spesielt med tanke på brannfare og installasjon på eldre bygningsmasse.

2. Unntak for utvendig energieffektivisering av eksisterende småhusbebyggelse og hytter

Vi anser dette som et positivt tiltak som kan stimulere til energieffektivisering og dermed redusere energiforbruk og klimabelastning. Vi vil imidlertid påpeke at det bør etableres tydelige retningslinjer for hvilke typer tiltak som omfattes, slik at viktige arkitektoniske og kulturhistoriske verdier ikke går tapt. Det bør også vurderes tiltak for å sikre at energieffektiviseringstiltak ikke fører til utilsiktede fukt- og ventilasjonsproblemer. Dette er særlig viktig for hytter, hvor bruksmønsteret kan være mer sporadisk og føre til andre utfordringer knyttet til inneklima og vedlikehold.

3. Unntak fra søknadsplikt for etablering av ladestasjon på småhus og hytter

Unntak fra søknadsplikt for etablering av ladestasjoner vil gjøre det enklere å legge til rette for elektrisk transport og dermed bidra til det grønne skiftet. Vi støtter forslaget, men mener at det bør inkluderes krav til sikker installasjon og hensyn til kapasiteten på eksisterende strømnett for å unngå overbelastning. Dette er spesielt relevant for hytteeiere, da mange hytteområder har begrenset strømkapasitet som kan bli utfordret av økt strømforbruk.

4. Utvidelse av unntak for tiltak som behandles etter vannressursloven og havne- og farvannsloven

Vi forstår behovet for å forenkle prosesser knyttet til tiltak etter vannressursloven og havne- og farvannsloven, men vi mener at en slik utvidelse av unntakene må være balansert. Det må sikres at miljøhensyn og lokalsamfunnets interesser fortsatt ivaretas, spesielt i sårbare naturområder og kystsoner. Vi anbefaler at det etableres klare retningslinjer for hvilke tiltak som kan unntas, samt at berørte kommuner og fagmyndigheter får tilstrekkelig medvirkning i vurderingsprosessen. Dette gjelder særlig for hytteområder, hvor økt aktivitet og inngrep i naturen kan ha stor påvirkning på det lokale miljøet.

Om tiltakshavers ansvar og for veiledning

Med en utvidelse av unntak fra søknadsplikt følger også et økt ansvar for tiltakshaver. Der søknadsplikt tidligere innebar at kommunen foretok en vurdering opp mot gjeldende regelverk, hviler dette nå i større grad på tiltakshaver. Det innebærer at den enkelte selv må sikre at tiltaket er i tråd med plan- og bygningsloven, reguleringsplaner og annet relevant regelverk. For å sikre korrekt gjennomføring og redusere risiko for feil og konflikter, mener vi det er avgjørende at det utarbeides en god og utfyllende veiledning som gir tiltakshavere nødvendig kunnskap og støtte i prosessen.

Oppsummering

Vi er positive til forslaget om å forenkle regelverket for å fremme bærekraftige og effektive løsninger innen byggesektoren. Samtidig mener vi at det må sikres at forenklingene ikke går på bekostning av sikkerhet, estetiske hensyn, verneverdier eller miljøhensyn. Vi oppfordrer derfor departementet til å utarbeide tydelige retningslinjer og vurderingskriterier for de foreslåtte unntakene, med særlig hensyn til hytter og hytteeiere. Videre mener vi det er nødvendig at begrepsbruken i forskriften presiseres, slik at det klart fremgår om fritidsboliger og hytter inngår i definisjonen av "småhusbebyggelse". Det er også viktig at tiltakshaver får tilgang på tydelig og brukervennlig veiledning som bidrar til etterlevelse av gjeldende regelverk.

Vi takker for muligheten til å gi innspill og håper våre kommentarer blir tatt i betraktning i den videre behandlingen av forskriftsendringene.

Med vennlig hilsen,
På vegne av Norges Hytteforbund

Trond Hagen
Leder                                                                                             

Kirsti Flørenes Vandraas
Styremedlem

Del artikkel:

Legg igjen en kommentar

Du må være logget inn for å kommentere
magnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram