nov

Hytteeiere i Gausdal må ut med 20.000 i eiendomsskatt

I følge Gausdal kommunes egne utregninger må enkelte hytteeiere ut med opp mot kr 20.000 i eiendomsskatt. Gjennomsnittsskatten kr 7.058. Siste gang kommunen re-takserte fritidsboligene var i 2017/2018 og ny taksering skulle altså ikke gjennomføres før 2028.

Hva sier lovverket om reguleringen?

Lovverket er klinkende klart og hovedprinsippet at justeringer kan gjøres hvert 10 år, men det kan gis mulighet til justeringer ved «særlig tilhøve». Det har Gausdal kommune benyttet seg av. Og sier videre; Med bakgrunn i lovendring og at kommunestyret i Gausdal vedtok å legge til grunn formuesgrunnlag fra Skatteetaten for eiendomsskatt for bolig, ble forskjellene mellom bolig og fritidsboliger svært stor. Det alene innebærer «særleg tilhøve». Vi har brukt ekspertise hos KS-advokatene før kommunestyret gjorde sitt vedtak.

Nå er Norges Hytteforbund engasjert i saken og har hjulpet medlemmer å utforme klagebrev til kommunen. Det har hittil resultert i 538 klager.