aug

Gode nyheter for medlemmer med parafinbrennere

Norges Hytteforbund har mottatt mange henvendelser fra medlemmer som har parafinbrennere på hytta. Selv om den nye loven som trer i kraft fra 2020 har unntak for hytter uten innlagt strøm, er det vanskelig å få tak i fossil parafin som ikke lenger produseres i Norge. Det viser seg at erstatningen for fossil parafin – bioparafin – også er vanskelig å få kjøpt med mindre parafinen skal brukes i næring.

Norges Hytteforbund har undersøkt saken i løpet av sommeren og har funnet ut at Preem, Sveriges største oljeselskap, fortsatt produserer fossil parafin. Etter en prat med Halvor Waal i Waal Olje, Buskerud, kunne han fortelle at Preems forhandlere i Norge importerer fossil parafin fra Gøteborg til et tankanlegg i Rakkestad. Herfra kan forhandlerne hente fossil parafin og levere til kunder. På grunn av tankanleggets beliggenhet vil Preems forhandlere stort sett bare dekke leveranser til Sør- og Østlandet. Forhandlerne vil fortsette å levere fossil parafin så lenge markedet er til stede. Preems forhandlere i Norge leverer også bioparafin, så her har hytteeiere mulighet for en smidigere overgang til bioparafin.

Liste over Preems forhandlere finnes her: https://www.preem.no/norsk/forhandler-nettverk/vare-forhandler/

Etter tips fra ett av våre medlemmer kan vi informere om at Vestfold Oljesenter i Larvik har et lager av fossil parafin. De leverer til Vestfold og Grenland, men ikke «inne» i hytteområder. Det er også mulig, etter avtale, å hente parafin. Lageret er begrenset, så her er det første mann til mølla. Kontaktinformasjon finnes her: https://oljesenter.com/