apr

God tur på hytta, (men ikke alle på en gang)!

Norges Hytteforbund er glade for at Regjeringen har fulgt våre råd og lempet på hytteforbudet.

Vi er også glade for at Regjeringen er tydelig på at noen kommuner går alt for langt i sin iver etter å stenge sine innbyggere inne og hyttefolket ute.

Det kan med trygghet sies at noen kommuner bryter loven i sine forsøk på å bidra til dugnaden.

Norges Hytteforbund vil anbefale sine medlemmer å følge rådene om hygiene, avstand, ikke mer enn fem personer i følget, samt å ikke oppsøke butikker i flokk og følge.

Nødvendige ærender til hytta for tilsyn og annet er tillatt, og det er heller ikke forbudt å overnatte.

Noen kan også ha behov for å dra til hytta av helsemessige årsaker, bl.a. nå som allergisesongen er godt i gang og bjerkepollensesongen allerede 20.april nærmer seg kraftig/ekstrem.

Myndighetene anbefaler å ikke dra på fritidsreiser utenfor egen bo- og arbeidsregion slik de er definert her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/inndeling-av-kommuner-i-bo--og-arbeidsmarkedsregioner/id2662614/

Får du behov for å konsultere lege? Reis hjem og kontakt din fastlege!

Er det akutt? Ring 113.

NHF håper hytteeierne lytter til assisterende direktør i Helsedirektoratet, Espen Nakstad når han sier at ikke alle bør reise på hytta ved første og beste anledning.

Den beste måten å gjøre det på er å opptre normalt og fordele turene jevnt utover, for som han sa; "Det er ingen grunn til å tro at vi ikke kan bruke hyttene utover i hele 2020".

NHF ønsker å si

«God tur på hytta, men unngå alle former for lokale køer!»