jul

Gebyrer for VAR øker, hva kan gjøres?

Norges Hytteforbund (NHF) har gjennom sin undersøkelse av alle landets kommuner registrert at mange kommuner for 2023 har vedtatt store økninger i vann og avløpsgebyrer for fritidsboliger.

Forbundet registrerer også at rentene på investeringene i VAR (vann, avløp og renovasjon) i løpet av noen måneder er mer enn doblet. I verste fall kan rentene bli tre ganger høyere enn hva de var for bare et år siden.

Noen mener det kan motvirkes med effektivisering, men det vil ikke nødvendigvis endre kommuners bruk av selvkostprinsippet. Det vil imidlertid ta tid å få dette til, og vil ikke alene være nok til å løse utfordringene.

Det finnes muligheter

I 2020 gjorde kommuneloven det obligatorisk for alle kommuner å bruke forventet levetid når det gjelder avskrivning av investeringer innen selvkostområdene. Tidligere var avskrivningstiden begrenset til 40 år, men nå kan en bruke f.eks. 100 år når varigheten er så lang.

Norges Hytteforbund har imidlertid gjennom sin pågående undersøkelse om bruk av selvkost i forbindelse med beregning av VAR-gebyrer oppdaget at ingen av kommunene utnytter muligheten til å avskrive investeringene over lengre tid enn 40 år. Fordi kommunene oppfatter at de i sine regnskaper fortsatt må avskrive i løpet av 40 år, slik det står i Forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner mv. § 3-4.

Avskrivningtiden kan forlenges

Dermed må kommunene nedbetale lånene på 40 år, mens inntektene fra abonnentene, som skal dekke dette, kommer inn over 100 år. Da sitter kommunen med Svarte-Per. Men fordi loven ikke følges, havner Svarte-Per hos abonnentene.

Dette problemet kan imidlertid, etter NHFs syn, løses raskt og enkelt. Dersom staten gir forskriftens § 3-4 et tillegg: «for selvkostområdet skal investeringene avskrives i samsvar med deres antatte levetid», vil avskrivningstiden også regnskapsmessig kunne økes tilsvarende selvkostområdet. Avskrivningene vil da kunne reduseres med opptil 60 %. Og da sier lov og underliggende forskrift det samme.

Hensikten med å innføre lengre avskrivningstid for selvkostområdene var å fordele kostnadene over investeringenes levetid, slik at de som drar nytte av disse også er med å betale for det de har nytte av, dvs. en tidsriktig fordeling av kostnadene.

Avvik hos 55% av kommunene

Nå blir denne adgangen ikke utnyttet – til skade for både abonnentene og kommunen – fordi statens selvkost- og regnskapsbestemmelser mht. avskrivninger ikke harmoniserer med hverandre.

NHF har gjennom sin pågående VAR undersøkelse foreløpig avdekket at minst 55 % av kommunene i varierende grad misbruker selvkostprinsippet. Ved å unnlate å følge lover og forskrifter ved beregning av VAR kostnader bidrar de fleste kommunene dermed i stor grad til unødvendig økte kostnader for den enkelte husholdning og økt inflasjonspress.

Norges Hytteforbund vil derfor oppfordre politikerne til å ta grep umiddelbart – slik at disse avgiftsøkningene kan reduseres eller unngås. Ikke vil det koste staten noe – og det vil bidra til å redusere det inflasjonspresset folk i disse tider utsettes for.

For Norges Hytteforbund
Trond G Hagen