apr

GE Trygg; betydelig billigere enn spotprisen i januar og februar

GE Trygg, en strømavtale med pristak, hadde i januar en snittpris på 28 øre under spotprisen og i februar 18,2 øre under spotprisen. - Ikke alltid spotpris lønner seg, sier Karl Einar Svor, produktansvarlig for kraft i Gudbrandsdal Energi.

Av: Ann Iren Kolås Ryen, GE

- Forskjellen mellom GE Trygg og spotprisen har vært stor, spesielt i januar, forteller Svor.

Et raskt regnestykke viser at ved et månedsforbruk på 5000 kilowattimer i januar ville en kunde med strømavtalen GE Trygg betalt rundt 1500 kroner mindre enn med en spotprisavtale med 0 øre i påslag per kilowattime. Normalt har spotprisavtalene et påslag i tillegg til spotprisen.

- Sammenligner en GE Trygg med en standard spotprisavtale med 4 øre i påslag og et strømforbruk på 5000 kilowattimer, ville besparelsen vært enda større i januar, med hele 1730 kroner, forklarer han, og legger til at det er klart at ved slike forskjeller begynner valg av strømavtale å få stor betydning for familieøkonomien.

- I mars ligger spotprisen an til å havne på 54,5 øre per kilowattime, sier Karl Einar.

Høy spotpris
I januar var gjennomsnittprisen for spot over 62,5 øre per kilowattime, og i februar hadde spotprisen en gjennomsnittlig pris på 68,13 øre per kilowattime. Snittprisen er inkludert mva.

Som produktansvarlig for kraft i Gudbrandsdal Energi følger han tett på prisutviklingen i markedet.

- Felles for 2021 så langt er høy gjennomsnittlig pris i tillegg til enkelte svært dyre timepriser.

Januar og februar hadde begge enkeltstående timepriser på over 2 kroner per kilowattime. Disse pristoppene inntreffer ofte når en trenger strømmen som mest, som de dagene det er kaldt og en har et høyt strømforbruk.

Diagrammet under viser spotprisen fra Nordpool sammenlignet med strømavtalen GE Trygg. Tallene er inkludert mva. og er sammenlignbare.

Strømavtale med pristak kan lønne seg
Spotprisavtaler har vist seg å være rimeligst over tid og er derfor anbefalt av Forbrukerrådet. Det betyr ikke at det ikke kan være lønnsomt å endre hva slags strømavtale en har i løpet av året - og kanskje spesielt i vintermånedene desember, januar og februar, da både prisene og forbruket normalt sett er som høyere enn ellers i året.

- GE Trygg er en variabel strømavtale som har en fast pris gjennom hele døgnet, med pristak. Det vil si at du som kunde er garantert at prisen ikke vil overstige dette i løpet av de tre månedene pristaket gjelder. Innenfor prisperioden kan selve strømprisen endres opp eller ned dersom utviklingen i markedet skulle tilsi det, men prisen vil aldri bli høyere enn pristaket, forklarer Karl Einar.

- Dette gir deg som forbruker trygghet for en forutsigbar strømavtale samtidig som du unngår pristoppene som spotprisen har.

- Vil det si at dere anbefaler variabel strømavtale fremfor spotprisavtaler?

- Vi vet at kundene våre har forskjellig behov. Noen har stort behov for forutsigbarhet, mens andre lever godt med prissvingningene i spotprisen. Noen har stort forbruk og andre har lite. Vi hjelper derfor kunden til å finne den strømavtalen som passer dem best. Når det er sagt, kan det uansett være lurt å vurdere en strømavtale med pristak, særlig om vinteren, når vi vet at forbruket går opp som følge av kaldere vær og vi bruker mer strøm til oppvarming. Da øker som regel også strømprisen. Regnestykket for i vinter viser i alle fall at våre kunder med GE Trygg kom godt ut av det, smiler Svor.

Strømprisene fremover
-Hvordan ser strømprisene ut videre fremover mot sommeren?

-Det er jo 1000-kroners spørsmålet det. Vi hadde forventet at prisene i dag skulle vært lavere enn hva vi ser i markedet. Noe vi imidlertid er helt sikre på er at strømprisene fremover vil være mer væravhengige enn før, siden fornybar kraftproduksjon overtar fossil produksjon. GE Trygg starter det nye kvartalet med en pris på 43,90 øre/KWh. Dette er en god og forutsigbar pris som vil skjerme deg for pristoppene, og det er det mange som setter pris på, avslutter Svor.

Nordpool Spot (gjennomsnittspris) GE Trygg
Desember 2020 26,76 øre/kWh 22,9 øre/kWh
Januar 2021 62,55 øre/kWh 34 øre/kWh
Februar 2021 68,13 øre/kWh 49,9 øre/kWh
Mars 2021 54 øre/kWh 49,9 øre/kWh
April ? 43,9 øre/kWh

Priser oppgitt er inkludert mva.

GE Trygg ny medlemsavtale

I tillegg til en spotprisavtale kan medlemmer av Norges Hytteforbund kan nå enkelt bestille denne strømavtalen via nettsidene til Norges Hytteforbund. Ingen av avtalene har bindingstid.
Les mer på våre nettsider (lenke til https://hytteforbund.no/norges-hytteforbund-med-utvidet-stromavtale-med-ge/)