jan

NHF ber Politidirektoratet ta hensyn til hytteeierne

NHF fremlegger sine bekymringer i forhold til omlegging av politiets stasjonering, kalt «Nærpolitireformen», og det grunnlaget gjennomføringen bygges på.

Vi skriver et brev til POD, hvor vi ber om at politistrukturen i distriktene må hensyn ta de verdier hytteNorge representerer og ikke bare at befolkningen økes betraktelig i ferie og høytider. Men også at landets hytter har et jevnt belegg hele året igjennom.

Etter de rapporter vi mottar fra flere steder i landet, blir ikke hytteeierne tatt med i beregningsgrunnlaget for innbyggertall, og teller ikke med for korrekt beregning av responstid, enten det er ved sjøen, innlandet eller på fjellet. Dette mener Norges Hytteforbund ikke er akseptabelt.

Vi har brukt distrikt Sør-Øst som eksempel da vårt medlem Votnedalen og Svartli Hytteeierforening har satt seg godt inn i de konsekvenser situasjonen i Rollag kommune er et eksempel på. Norges Hytteforbund støtter de fullt ut i de vurderinger Politidirektoratet mottar fra disse hytteeierne sammen med lokalbefolkningen!

Norges Hytteforbund frykter at distrikt Sør-Øst ikke er spesiell i denne sammenheng. Vi viser her spesielt til Politiets Fellesforbund, som gjentatte ganger sterkt har advart mot at gjennomføring av denne reformen i verste fall kan bære galt av sted. Denne advarselen kommer fra yrkesutøvere som ser problemstillingen i det daglige og derfor bør lyttes til. Norges Hytteforbunds advarsel – og krav – bygger også på at vi det er en sterk bekymring for at hyttefolket rundt om ikke regnes med i de beregningsgrunnlag for populasjon som skal betjenes av politiet, og som nå danner grunnlaget for anbefalt struktur og utplassering.

Å utelate hyttefolket i disse beregninger mener vi ikke er forsvarlig.

Les hele brevet Politidirektoratet